Quantcast
Browse latest Browse all 2

Kinderspiel des Jahres 2011 bekend

$
Kinderspiel des Jahres (2008; logo)

Op maandag 25 juli is in Duitsland door de jury van de prijs Kinderspiel des Jahres de uiteindelijke winnaar van deze prijs bekendgemaakt. Omdat een maand geleden de andere twee prijzen (Spiel des Jahres & Kennerspiel des Jahres) al bekend werden gemaakt is hiermee het volledige trio dus bekend.

Toegegeven, ik ben zelf niet echt (direct noch indirect) doelgroep voor deze prijs, maar het is wel iets wat voor de spellenwereld in zijn algemeenheid niet helemaal van belang ontbloot is.
Jong geleerd, oud gedaan…!

De winnaar

Da ist der Wurm drin (doos)

De prijs is dit jaar gewonnen door het spel Da ist der Wurm drin (Zoch). Het is een dobbelspelletje met een element van opletten erin. De spelertjes moeten hun wormen door de grond laten graven, en wie het eerste bij de composthoop uitkomt, wint. Met het bijzondere materiaal (vooral het bord) lijkt het een echt spel van Zoch te zijn.

Andere kandidaten

Eind mei had de jury haar uitgebreide lijst met interessante spellen al ingekort tot drie titels (Nominierte Spiele). De andere spellen die toen nog op de lijst overbleven waren:

• Die kleinen Zauberlehrlinge (Drei Magier Spiele)
  •  Monster-Falle (Kosmos)

Overige aanbevolen spellen

De eerste lijst met spellen was ook in dit geval weer redelijk lang. De volgende titels stonden op de Empfehlungsliste, en hadden de korte lijst niet gehaald:

• Pappsatt (Selecta)
  • Kissenschlacht (Amigo)
  • Grimaffen (Selecta)
  • Zicke Zacke (Zoch)
  • Das große Tier-Rätsel (Ravensburger)
  • Kleine Froschmusik (Edition Siebenschläfer)
  • tiptoi – Magors Lesezauber (Ravensburger)
  • 1000 und ein Schatz (Haba)
  • Banana Jump (Winning Moves)
  • Das große Kullern (Ravensburger)
  • Flucht vor dem T-Rex (Die Spiegelburg (Coppenrath))
  • Schätzinsel (Haba)

Misschien ligt het aan mij en heb ik deze prijs de laatste jaren niet goed gevolgd, maar mij vallen Amigo en Winning Moves op. Van de andere uitgevers had ik een kinderspel wel verwacht.

Meer links

Viewing all articles